Göteborg, Borås och Öland

2009-09-20 @ 12:21:09

Sagt och gjort, jag och sambon packade kläder för en vecka, köpte luftmadrasser och slängde in tältet i pappas Honda. Sen bar det iväg.

Första stoppet var Göteborg, som vi hade sett fram emot några dagar i Göteborg! Dessvärre blev det mest dålig pannkaka av det hela. Campingen var snuskigt dyr, 295 spänn per natt i tält. Lägget på campingen var suveränt, där var riktigt vackert... när vi väl hittade dit. Men så åkte tältet upp, vi gick en lång runda, vaddade i havet, såg oss omkring och det kändes så bra. Körde och handlade lite för att grilla (kött pris här i Skåne och i Gbg är ju inte riktigt det samma!).
Skruvade ihop grillen, knäppte en lättcider och hade det gött där i våra brasse stolar.
Vid 20 över elva någon gång just som jag skulle gå och borsta tänderna kommer grannarna i mega tältet breved tillbaka, de hade inte varit där på hela dagen. Det är bäckmörkt ute, älsklingen ligger redan i tältet med har stuckigt ut huvudet för att prata med mig.
Vad tror ni att gubbjävlen i tältet brevid säger? Jo, han ber oss flytta tältet, mitt i natten! Sån skitstövel. När vi säger att vi kan göra det imorgon säger han att de ska åka då. Han knorrar på och vi får helt enkelt flytta tältet, så gott som plocka ner det och sätta upp det igen.
Anledningen? Jo, han skulle kunna fälla ut "dörren" som ett litet tak eller vad man ska säga. Sån idiot. Speciellt eftersom att de lämnade campingen vid nio nästa morgon.

Irriterade ja. Men vi tog nya tag. Köpte bullar och tittade ut över fjorden precis sidanom vårt tält. Gick till bryggan, solande och försökte bada, det var svinkallt! Sen försökte vi hitta till Liseberg. Väl där var det super mysigt, gick och tittade på folk, åt glass, åt på restaurang, åkte bergbanan och det där tornet som gör att man ser hela Gbg, har aldrig åkt det innan. Det var fint.
Sen mötte vi vår kompis Nanna, som bor i Gbg, åkte hem till henne, fikade och kollade in hennes nya lägenhet, fick träffa hennes son (vi har inte setts sen innan han bodde i hennes mage!).
Sen var det mindre roligt att hitta tillbaka till den dumma campingen igen... körde fel mer än en gång, Gbg är inte lätt att köra bil och hitta i!

Morgonen därpå packade vi ihopa och begav oss vidare mot Borås. Jag hade nog fått sammanlagt tre timmars sömn under de två nätterna i Gbg så jag var helt slut, minns att jag önskade att det var mer än sex mil mellan Gbg och Borås så jag hade kunnat sova längre i bilen.

Efter två nätter i tält var vi väldigt trötta på det, två nätter är max vad vi pallar med tält har vi insett (tidigare har vi bara sovit två nätter i tält och sen åkt hem så vi har inte behövt tänka över det innan, haha). Så vi bestämde oss för att försöka få en stuga.
Det mesta var uthyrt när vi kom fram men det fanns en liten stugby "på andra sidan vägen" som hon sa. Just intill Borås djurpark. Finemang tänkte vi, det var ju därför vi åkte dit med. Väl vid vår bruna lilla stuga blev vi så glada. Två vånings sängar, ett litet bord och så en kyl. Den var ju inte super fin och de tog ett sjukt överpris men just då kändes den som rena lyxen efter våra nätter i tält med otrevliga grannar.
Vi packade upp och sen gick vi ner till djurparken.

Måste säga att jag först var lite skeptisk till djurpark... men jag tar tillbaka det, det var verkligen jätte häftigt att se alla de där djuren och riktigt fint var där med! Tror vi gick där i fem-sex timmar och tittade på alla djur, åt väldigt god mat på uteservering och tittade ut över savannen. Inte varje dag man tittar på giraffer, zebror och elefanter när man äter lunch.

När vi kom tillbaka till stugan igen så satte vi oss med campingtidningen och började ringa runt till olika campingar på Öland, bokade in två nätter i en stuga som vi tyckte verkade bra. Sen grillade vi, spelade kort och gick och la oss. Jag sov hela natten och det var underbart!

Sen bar det vidare mot Kalmar, där vi stannade till och gick lite i affärer, hittade ett par skit snygga Reebooks och så köpte vi lite mat och vin.
När vi väl kom fram till vår Camping och vår stuga blev allt bara så rätt! Så himla fint det var. En stor ljus stuga med allt man kan behöva. 19 m2 stor, den hade kyl, frys, spis(ugn), utemöbler, köksmöbler och redskap, tom en liten tv. Service husen var super fräscha, det fanns restaurang, två minigolfbanor, en pool vid havet, hopp-kudde (wiiiiieeeeee), super mysig strand och brygga. Man kunde tom hyra en bastu som stod en bit bort från stranden med egen brygga så man kunde havsbasta, det hann vi inte med tyvärr.

Redan efter första natten gick vi ner och förlängde vår vistelse med en natt. Det var så himla fint där! Det blev helt perfekt till slut. Nästa år ska vi helt klart dit igen, direkt. Om vi inte åker utomlands.

Vackra Öland

På Öland roade vi oss med att åka runt och se oss omkring på ön. Jag gör ett nytt inlägg sen och skriver mer om vår visstelse på Öland sen.