Stockholm t&r

2009-12-14 @ 21:48:08

Då har det gått mer än en månad sen vi (jag och syrran) var i Sthlm. Hm... ja, nu har jag tagit mig tid att skriva om det. Bättre sent än aldrig som man säger.

Vi tog flyget upp, det var dels billigare än tåg, tog bara en timme och så fick vi dessutom mat på planet. Nice nice.

Vår lilla minisemester hade både toppar och dalar, men det var övervägande super mysigt och kul. Boendet var inte super... men det visste vi innan. Vi bodde på Formule 1, det är billigt (mindre än 200 kr/natt/person) och vi skulle ju bara sova och ducsha där typ. - Fast vi lägger nog lite mer pengar på boendet om vi åker till Sthlm igen. Det var lite skabbigt ändå...

När vi kom upp var det att ta reda på det mest visentliga, köpa tunnelbannekort, hitta till boendet, vila en stund (gick inte så bra med tanke på att det var en skolgård utanför med massa skrikande barn, det slutade med att vi låg och asgarvade åt precis allting, av utmattning).
Sen snyggade vi till oss, åkte ner till centralen, gick och käkade på Max av alla ställen, haha.
Begav oss till Globen. Såg Pink. Hon var grym. (Skriver eget inlägg om konserten sen).

Andra dagen åkte vi till Gamla stan och åt brunch (laxchibatta) på ett super mysigt litet cafe, maten var super god! Sen gick vi och strossade i affärer, gick och kollade runt. Åkte tunnelbanna hit och dit. Åt på Jensens Böffhouse, vilket blev en stor besvikelse. Men men. Åkte tillbaka till hotelet efter en lååång dag. Bytade om och tog det lite lugnt. Sen gick vi ner till tunnelbannan igen. Åkte till... hm, minns inte, men det var på en station vi inte hade varit innan. Tänkte leta upp en pub och sätta oss, men vi gick och gick och sen var vi plötsligt i Gamla stan, gick genom hela den och vidare... Sen var vi på nån stor gå gata och vips hade vi gått ända bort till Plattan. Så det blev en långpromenad i Stockholms kvällen, men mysigt var det. Klockan började bli sen så vi gick in i en liten butik och handlade choklad och åkte till hotellet istället.

Mmm... grillad lax och phiadelphia chibatta


Tredje och sista dan spenderades även den med promenerande och tunnelbanne åkande. Vet inte hur mycket affärer vi gick i och hur många rulltrappor vi åkte. De har sjukt mycket rulltrappor i Sthlm! Och de går betydligt fortare där än här... står man till vänster i rulltrappa blir folk sura, för det är visst omkörningsfil där... Jag fick en kille bakom mig som pep åt mig "bipp bipp" sa han... fattade först inte, men syrran sa åt mig att han nog ville att jag skulle flytta mig... jävla pucko, kan man inte säga ursäkta? Eller det är vi skåningar som är konstiga?
Vi såg oss omkring riktigt mycket och åt lunch på ett super trevligt fik, personalen var verkligen jätte trevlig, det kändes så personlig gentemot det annars ganska opersonliga Sthlm. Där hade de dessutom mega stora chokladbollar som var väldigt smaskiga. Jag ville halva en men syrran skulle promt ha en hel... jovisst, hon, liksom jag, lämnade halva kvar när vi gick, haha.

Jag hittade en super fin liten svart väska med nitar som jag köpte och syrran ett par jeans. Dagen innan hade jag köpt en sjal och på konserten köpte vi vars en tröja. Det var allt vi shoppade, 2 tröjor, en sjal, en väska och ett par jeans. Efter att ha gått drygt 60 000 steg (hade stegräknare på mig), haha.

Innan vi tog oss mot flyget igen så åt vi på en helt underbar restaurang i Gamla stan. Den gillades skarp, både maten, servicen och själva restaurangen. Ett perfekt avslut på vår lilla semester.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0