Hennakväll = Turkisk "möhippa"

2009-05-19 @ 18:30:12

I lördags var jag iväg på Hennakväll, det är vad man kan kalla en Turkisk möhippa. Nu har jag viserligen aldrig varit på en svensk möhippa (än) så jag har inte så mycket att jämnföra med. Men efter vad jag sett på stan och hört om dem så siljer sig ju dessa väldigt mycket!
På den svenska spökar vi ut bruden, dricker oss as kalas och sen skämmer vi ut bruden osv.

Hennakvällen var väldigt, väldigt annorlunda. Den blivande bruden är vacker och får och ska vara det ;) Ingen sprit, iaf inte på den jag var på. Det var massor av sötsaker och bakverk. Jag vet inte om det är en standard men här var det ingen mat utan kakor osv istället. En anning för sött för min smak men många tyckte om det.
Och så var det dans, dans och mera dans! Skit kul tycker jag! Jag var uppe och dansade i stort sett hela tiden. Det var vicka på höfterna dans och det var ringdans. Tog en stund innan man fick kläm på hur man skulle gå, hoppa, sparka och klappa, men det gav sig :) Fick kläm på alla utom en.
Sen var det en magdansös som uppträde (inga manliga strippor här inte) hon var väldigt duktig och jag blev så sugen på att gå och lära mig! Sen drog de upp oss i publiken, men det var typ ingen som gick upp - men jag övertalade Jessica och vi gick upp, haha. Men pulsen skenade och jag blev så nervös när jag förstod att det satt drygt 130 pers och tittade, så jag vände ryggen till när jag dansade, haha.

Efter mera dans så var det dags för hennasermonin. Den blivande bruden hade en speciell dräkt på sig och en röd slöja, efter henne kommer ogifta tjejer/kvinnor med tända ljus (typ som ett lucia tåg). Bruden sätter sig i mitten och de andra i en ring kring henne. Hon får ett mynt i handen av sin mor (men det ska nog vara svärmor egentligen) och så henna över det. Sen knyts det påsar över hennes händer (i silke typ, för att hon inte ska kladda ner sig). Hennan betyder lycka eller liknande.
Sen fick alla kvinnor i ringen henna i handen och sen fick vi andra (det fanns inte så många ljus så att jag kunde gå, men med tanke på min klumpighet var det nog bra - jag hade väl satt fyr på stället, haha).
Sen gav man sina presenter och sen åkte vi hem.
Riktigt rolig kväll måste jag säga! Dessutom är jag avundsjuk till tusen, jag önskar att vår kultur hade varit lite mera som deras, massor med dans och så! Så himla kul! Inte massa fylla alltid och att folk måste hinka i sig en massa innan de vågar eller vill dansa. Jag dricker med ibland, så det är inte det. Men jag tycker det är synd att många måste supa som fan och sen blir det inte så mycket mer än spyor och slagsmål. Detta var så roligt och man behövde ju inte sprit.

Där hennaklicken varit i handen får man ett märke, jag vet inte hur länge det sitter i, men mitt blev iaf coolt. Det ser ut som batman symbolen, haha. Sen vet jag inte vad det betyder...?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0